Сучасна російсько-українська війна є гібридною.


Полем битви є інформація, засобами - пропаганда, а ціллю - заволодіння свідомістю громадян.
Які завдання стоять перед нами?
Протидія російським впливам
Очистити український інформаційний простір від впливу російської пропаганди
Медіагігієна населення
Підвищення рівня обзінаності населення з медіаграмотності
Підтримка українського
Збільшити частку українського інформаційного продукту
Що ми робимо?
Акції прямої дії

Інтеру - бойкот!
Бойкотування проросійського телеканалу "Інтер".
У рамках кампанії з інформаційної деокупації
"Звільни інформпростір - вимкни російське!"
Освітні заходи з медіаграмотності
Просвітництво
ІНФОРМАЦІЙНА ВІЙНА
Інформаційна гігієна, новини, анонси, дайджести.
Закрий пельку Кремлю!
#stopvataTVchallenge
Закликаємо лідерів думок, політиків, експертів припинити будь-яку співпрацю зі ЗМІ, які займають антиукраїнську позицію та поширюють кремлівську пропаганду.

Не ходіть на ефіри, не давайте коментарів - не «підживлюйте» їхні рейтинги. Не «грайте» за правилами ворога, в яких Вам відведена роль жертви «для биття». Не створюйте ілюзію «діалогу», в якому за Ваш рахунок стверджуватимуться реваншисти та виправдовуватиметься агресія Росії щодо України. Не легітимізуйте їхню точку зору подібним чином.
Перелік ЗМІ-рупорів Кремля:
(список може доповнюватись)
1
Телеканали:
  • "Інтер"
  • "112-й канал"
  • "NewsOne"
  • "Україна"
2
Радіостанції:
  • "Вєсті"
  • "Голос столиці"
  • "Ера"
  • станції холдингу "UMH group"
2
Видання:
  • "Вєсті"
  • "Сєгодня"
  • "Корєспондєнт"
  • "Forbes.Україна"
  • "Комсомольская правда в Украінє"
  • "Аргумєнти і факти в Украінє"
  • веб-сайт "Страна.ua"
Чому ці ЗМІ варто бойкотувати?
Неодноразово вищезгадані медіа були спіймані на відвертій брехні, маніпуляціях. В їхніх новинах часто можна почути посилання на неіснуючих експертів. Вони не гребують вирізати слова з контексту (відео, коментарі) та надавати їм протилежного сенсу.

І хоч зараз ці ЗМІ трохи змінили тактику та не так явно, як ще рік тому, висловлюють антидержавні тези, проте все одно їхня проросійська риторика доволі чітка. В силу того, що вони належать прибічникам Януковича, вони часто слугують майданчиками для реваншизму старої влади, виправданнями агресії Росії в Україні.

Для чого народні обранці, які позиціонують себе патріотами, беруть участь у подібних шоу, де результат цілком очікуваний, а проросійська позиція Мураєва усім відома? Давайте вимикати "кремль" та включати голову!
Долучайтесь до флешмобу #stopvataTVchallenge:

1. Розмістіть текст та картинку на своїй сторінці FB.

2. Передайте естафету трьом іншим політикам, депутатам, активістам, експертам, затегавши їх у своєму дописі.

3. Зберігайте правила медіагігієни щодо окупантів.
Факти
перевірена інформація щодо проросійської діяльності ЗМІ
Освіта
матеріали з медіаграмотності та інформаційної гігієни
Новини
наші дії у рамках кампанії
Андрій Левус
Керівник Проводу "Вільних Людей", Голова підкомітету з питань державної безпеки Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони
Я і далі вважаю, щодо присутність патріотів на кремлівських чи прокремлівських каналах легітимізує брехню й дезорієнтує глядача. Сценарії цих шоу пишуться в Москві, іноді на пару з Банковою. Не грайте ролі у їхньому шоу. Живіть за власним сценарієм.
Сергій Висоцький
заступник Керівника Проводу "Вільних Людей", заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики
Громадськість розпочала кампанію «Закрий пельку Кремлю», де закликали політиків піддати обструкції усі медіа-ресурси, які так чи інакше пов'язані з країною-агресором, тобто з Росією, чи робляться на російські чи квазіросійські гроші. Я не можу собі дозволити йти на ці телеканали і своєю присутністю легітимізувати 90% контенту, який використовується для дискредитації України, щоб виправдовувати російську агресію, дії Януковича та його влади.
Долучайся до кампанії!
Звільни інформпростір України!
Надішли свої контакти і ми зв'яжемось з тобою
vilni.org.ua
044 279 41 22
vilni.org.ua@gmail.com

Інформаційна гігієна
Медіаосвіта
Постправда (post-truth)

Кожного разу, коли щось вас обурює, хочеться відразу поширити чийсь допис (особливо із сумнівного джерела) - задумайтесь і не полінуйтеся перевірити факти. Особливо актуальним це є зараз, коли усі пишуть надривні емоційні пости про усе, що відбувається навколо.

Часто саме так і відбувається маніпуляція: месендж будується на емоціях, на тому, що близько цільовій аудиторії. А об'єктивні факти завжди менш впливові у формуванні громадської думки, ніж заклики до емоцій та особистих переконань.

Проти нас ведеться в тому числі і інформаційна війна. Ми не можемо собі дозволити стати зброєю проти нас самих, розповсюджуючи фейки. І все лише тому, що пошкодували 5 хвилин на перевірку достовірності інформації.

Постправда (post-truth) - слово року Оксфордського словника 2016 року.

FALSE FLAG (ЧУЖИЙ/ФАЛЬШИВИЙ ПРАПОР)

У 1944-1946 роках на Волині НКВСники вбивали, називаючись бійцями УПА. Німці переодягались у польську форму, інсценуючи напад поляків на німецьку радіостанцію 31 серпня 1939 році, що стало формальним приводом для початку війни. Історія знає багато прикладів, коли дії відбувались під "чужим прапором".

Подібні операції навмисно проводять так, щоб складно було визначити справжнього виконавця чи замовника - знайти "хвіст". Таким прикладом була і поведінка Росії після збиття малазійського Боїнгу. Тоді росіяни створювали низку взаємовиключних фейків, звинувачуючи у ситуації Україну. Після тривалого дослідження, правду таки вдалося знайти.

Тож: довіряй але перевіряй!

Світовий досвід боротьби з гібридними загрозами

Світ швидко змінюється - сучасні загрози стали більш підступними, неявними, гібридними. Тому для боротьби з ними було засновано Акредитовані НАТО Центри Передового Досвіду (NATO accredited Centres of Excellence).
Вони не входять до складу альянсу, проте співпрацюють з НАТО. Це, зокрема, центр передового досвіду зі стратегічних комунікацій (Strategic Communications Centre of Excellence (COE STRATCOM), який розпочав свою діяльність 2014 року і знаходиться в Ризі. Одними з його цілей є вивчення російської інформаційної політики у країнах Північної Європи та Балтії, дослідження інтерпретацій подій, пов'язаних з Другою Світовою війною в російських медіа та політиці, відкриття нових викликів в інформаційному середовищі у контексті тролингу. Також існує центр передового досвіду з кіберзахисту (Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence) в Таллінні, Естонія.
А у жовтні 2017 року почав роботу Європейський центр передового досвіду для боротьби з гібридними загрозами (European Centre of Excellence for Countering Hybrid Threats) в Гельсінкі. Його було засновано з ініціативи членів НАТО та ЄС.
НАТО опублікувало заяву про те, що боротьба з гібридними загрозами є їхнім пріоритетом, оскільки вони розмивають лінію між війною та миром, об'єднуючи військову агресію з політичними, дипломатичними, економічними, кібер- та дезінформаційними заходами.
Все більше і більше сил спрямовується на дослідження гібридних загроз та боротьбу із ними. І це наш шлях до перемоги!

"Альтернативні факти"

Що таке «альтернативні факти»? Поняття з´явилось після пояснення радниці Дональда Трампа Келіенн Конвей щодо надання прес-секретарем недостовірної інформації щодо кількості глядачів інавгурації президента. Тоді Конвей пояснила, що він запропонував «альтернативні факти». Реакція громадськості була блискавичною: поняття перетворилось у дуже популярний хештег, а сам вираз став крилатим.

Щоб не потрапити в оману «альтернативних фактів», завжди перевіряйте інформацію та не поширюйте сумнівні джерела.

РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКА ВІЙНА: ІНТЕРНЕТ ТРОЛІНГ

Чи зустрічалися ви з коментарями чи постами в інтернеті, які не мають особливого змісту, емоційно написані та викликають у вас самих бурю емоцій? Так, ми говоритимемо про інтернет-тролів.

Наразі багато тролів працюють для інформаційного впливу на суспільство у канві нашої війни з Росією. І вибір ними способів впливу залежить від цілей, яких хочуть досягти тролі:

- Агресія проти інших учасників. Образи, перехід на особистості тощо.

- Використання "ярликів". Вказування певних імен та термінів для виявлення конкретних асоціацій. Зокрема, можна написати "сепаратистські групи", "терористи" і "народна міліція", проте кожна назва призводить до зовсім різних когнітивних наслідків.

- Використання історичних посилань. Зокрема, згадки Другої Світової війни.

- Демонстрація переваги. Використання повідомлень, що демонструють більший розвиток у культурі та цивілізації. Часто пов'язане зі знеціненням досягнень інших народів.

- Використання іронії та сарказму. «Звичайно, українці завжди хочуть миру, вони ж воювали на стороні Гітлера». Тим самим нівелюючи той факт, що українці воювали проти німців, а Радянський Союз був союзником Німеччини на початку Другої світової.

- Теорії змов. Звинувачення інших країн у збуренні конфлікту. Припущення, що треті сторони (НАТО, ЄС, США) провокують конфлікти для зміцнення своїх міжнародних позицій.

- Відвертання дискусії до інших проблем. «Так, українсько-російський конфлікт – це погано, проте існують важливіші проблеми, такі як біженці, бюджет тощо.»

- Слов'янське братство. Підкреслення спільності слов'янських людей (поляків, росіян та українців), проте не з культурами ЄС / НАТО.

- Соціальне схвалення. Вирази «всі так роблять», «багато хто вже вирішив» тощо, щоб підкреслити конкретне рішення або підтримку ідеї (наприклад, приєднання Криму до Росії або підтримка сепаратистських сил у Донецькій та Луганській областях).

- Дегуманізація. «Страшні бандерівці».

- Атака даними. Велика кількість цифр, відсотків, «фактів» без джерел, підтвердження, із зазначенням, що це конфіденційна інформація з надійного джерела (наприклад, "Мій друг працює у Генеральному штабі і сказав, що 85% людей втекли з армії.")

Тому, keep calm і не читайте тролей! Нервові клітини дорожчі.

Джерело: «SOCIAL MEDIA AS A TOOL OF HYBRID WARFARE», який підготував NATO STRATEGIC COMMUNICATIONS CENTRE OF EXCELLENCE

Як розпізнати гібридних тролів та як з ними поводитись?

Алгоритм наступний:

Крок 1. Ідентифікація гібридних тролів

- Коментар задовгий (більше 4 рядків)
- Коментар «випадає» з контексту
- Коментатора вже позначили як троля інші коментатори
- Коментатор відверто агресивний та ворожий
- Коментатор напівграмотний
- Якщо знайшли одного гібридного троля, пошукайте інших – в основному вони постять групами (або один троль використовує різні акаунти та типи повідомлень)

!Зверніть увагу, що навіть, якщо присутні всі вищенаведені фактори, це не доводить остаточно, що коментатор – гібридний троль!

Крок 2. Перевірка гібридних тролів

- Запитайте щось – класичні тролі зазвичай відповідають, гібридні тролі зазвичай не відповідають через незнання інших мов (якщо ви питаєте рідною мовою, а не російською)
- Загугліть:
• однакове повідомлення з різних профілів
• однакове повідомлення повторюється багато разів (однаковий коментар розміщається під статтями з різними предметами протягом тривалого періоду, навіть року)

Крок 3. Позначте гібридних тролів

- Залиште коментар, щоб попередити більш вразливих інтернет користувачів
- Якщо троля вже позначили, переходьте до кроку 4

Крок 4. Ігноруйте!

Важливо ігнорувати гібридних тролів та не вступати у подальшу дискусію з кількох причин:

- Чим більше людей спілкуються з тролями, тим надійнішими вони стають в очах недосвідчених користувачів
- Чим більше відповідей отримують тролі, тим більше «кліків» вони отримають в майбутньому (ефект сніжного кому), навіть негативна реакція може слугувати цілям троля
- Будь-яка реакція може служити для провокації в майбутньому (суб'єктивно обрані уривки можуть бути використані як узагальнення "реальних поглядів" пропагандистськими каналами)

Джерело: «SOCIAL MEDIA AS A TOOL OF HYBRID WARFARE», який підготував NATO STRATEGIC COMMUNICATIONS CENTRE OF EXCELLENCE

ПОЛІТИЧНИЙ ФРОНТ ГІБРИДНОЇ ВІЙНИ (POLITICAL WARFARE)

Формуючи легальне політичне лобі у парламенті та виконавчій владі України, просуваючи політиків-вихідців із Росії, бізнесменів із тісними зв'язками з РФ та проросійські політичні партії, Росія впливає на зовнішню та внутрішню політику нашої країни.

Ці політики дестабілізують ситуацію в Україні зсередини. Вони грають на найболючіших темах та в якості засобів використовують інформаційний, гуманітарний, економічний фронти гібридної війни.
Найлегше зруйнувати щось не зовні, а зсередини. У такий спосіб Кремль нав'язуює нам свою волю та примушує діяти в своїх інтересах - тобто в інтересах ворога.
Також РФ фінансово підтримує ліві та ультраправі сили в країнах Європи для того, щоб мати вплив на європейську політику.

Політична війна може поєднуватися з економічним тиском, дипломатією, але головним її аспектом є "використання слів, образів та ідей" (тобто вона тісно пов'язана з інформаційною та психологічною війною).

Можна навести безліч прикладів - достатньо лише увімкнути телевізор, подивитись у мережі на виступи політиків-прибічників Януковича. Реваншизм, який ми спостерігаємо зараз, якраз і є цим політичним фронтом гібридної війни. Згадайте лише так зване "опитування" на телеканалі NewsOne, в якому нібито за президента-втікача "проголосували" 92% глядачів. Яке, до речі, стало "новиною дня" в усіх російських медіа.

ПРАВДА ПОСЕРЕДИНІ?

Дуже часто можна почути таке оманливе твердження, що не можуть всі брехати, що всі щось недоговорюють, таким чином, якщо вивести щось середнє, то це і буде правдою. Чи дійсно правда посередині?

Існує факт, а є низка фейків. Таким чином, чим більше фейків, тим далі від істини ми відійдемо, якщо шукатимемо її посередині.

Як ви знаєте, в російсько-українській війні агресор відвів нашій державі роль жертви. Як правило, нам не залишається нічого, крім константувати факти, наводити докази. Росія виділяє великі кошти на пропаганду (зокрема, державні витрати РФ на ЗМІ у 2017 році становлять 74,3 млрд рублів), що дозволяє їй продукувати велику кількість фейків. В нас нема таких ресурсів, проте нам достатньо фіксувати факти злочинів та збирати докази агресії сусіда.

Тож завжди перевіряйте та аналізуйте інформацію.

ІНФОРМАЦІЙНА КАМПАНІЯ РОСІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ

В сучасних війнах основні «бойові дії» відбуваються в голові. Наш ворог має неабиякий досвід пропаганди ще з радянських часів, тому доволі впевнено почувається на цьому фронті.

Основні цілі інформаційної кампанії Росії проти України наступні:

- Демонізувати противника. Розіп'ятий хлопчик, снігурі, страшні бандерівці. Це все задля того, щоб показати: «дивіться, та вони ж не люди, їх не шкода вбивати», «Україна хоче, щоб цивільне населення страждало».
- Стримувати та деморалізувати противника. «Сіяти зраду». Важко вірити в перемогу, коли тобі кожного дня втлумачують, як все погано.
- Узаконити власну діяльність широкій громадськості. Тези наступні: «Українці погані, а Росія – «голуб миру»», «Росія підтримує співвітчизників за кордоном». З'являється купа «експертів» в лапках з боку Росії, які з екранів телевізорів або моніторів розповідають про це.
- Мобілізувати цільові групи населення. Змусити робити те, що потрібно. Завдяки емоціям.
- Пропагувати власні політичні еліти. «Зараз править хунта, життя стало гірше, а ось ми пропонуємо альтернативу, ми знаємо як досягти економічного успіху (хоч цікаво, чого не досягли, бо ж це заявляють всі старі політики, які займали посади за Януковича)».
- Заплутати: змішати точні факти з брехнею, щоб заплутати читачів і зловживати їхнею довірою.
- Опікуватися: повідомляти читачам "шанобливу" думку та позиції щодо ситуації.
- Перевантажувати інформацією: давати читачам стільки непотрібних фактів, що вони самі не шукатимуть додаткових фактів. А також наявність «фактів» справлятиме враження достовірності.
- А тому кожного разу, поширюючи якусь інформацію, задумайтесь, чи не підпадає вона під один з вище перерахованих пунктів, та наскільки можна довіряти джерелу. Бо мінімум, який зобов'язаний робити кожний в умовах гібридноі війни - це не стати зброєю в руках ворога.

На основі аналізу RUSSIAN INFORMATION CAMPAIGN AGAINST THE UKRAINIAN STATE AND DEFENSE FORCES, який підготував NATO STRATEGIC COMMUNICATIONS CENTER OF EXCELLENCE)

Наука про великі обсяги даних (DATA SCIENCE)

Заборона низки російських соціальних мереж та програм в Україні не має нічого спільного з обмеженням прав. Чим небезпечні подібні соц. мережі, крім того, що до них мають доступ російські спецслужби? Є таке поняття як data science (або ще big data). Наука про великі обсяги даних - наука про методи аналізу даних (вподобань, тенденцій, тощо) та вилучення з них цінної інформації. Чи треба надавати таку інформацію ворогу?

І хоч панує така думка, що «я не військовий, не володію таємною інформацією, слухаю в вк музику, розміщаю фото, нічого тут такого нема», проте всі дії в інтернеті мають свої наслідки. Тож перш ніж пройти тест на кшталт «яка я пташка» та надати інформацію, а інколи і залогінитись за допомогою свого акаунту, подумайте, чи дійсно це так необхідно.

Нове інформаційне середовище в еру соціальних медіа
В наші дні легше стало маніпулювати думкою людей. Швидкий розвиток технологій змінив інформаційне середовище:

- Доступність. Наявність смартфонів призводить до того, що будь-хто може писати будь-що. На це не потрібно великих витрат.
- Швидкість. За дуже короткий час можна досягти максимального впливу.
- Анонімність. Анонімність інтернету дозволяє людям вільно висловлювати свої думки без відповідальності, маніпулювати аудиторією, розповсюджувати фальшиву інформацію, атакувати інших безкарно.
- Високий обсяг інформації, якою обмінюються щодня. Кількість інформації, з якою ми стикаємося кожен день, ускладнює відстеження та розмежування корисної інформації та "шуму".
- Немає географічних чи пов'язаних із контентом кордонів. Будь-який пост може досягати уваги такої ж кількості людей, як і стаття новин від шанованого медіа.

Це має і позитивні, і негативні наслідки.

Добре, що зараз дуже легко перевірити інформацію, викрити брехню, «вивести на чисту воду» корупціонерів. Інформація забезпечує прозорість уряду. Якщо щось відбувається, то люди дуже швидко можуть про це дізнатись. Інформація більше не може залишатись таємницею. А також різні соціальні групи можуть будувати діалог. Ті, хто в реальному житті ніколи б не зустрілись і навіть не почали б розмовляти один з одним. Тобто
з'являється купа можливостей, яких не було без соціальних медіа, інтернету.

Проте, як і будь-який інструмент, інформацію можна використовувати, щоб робити протилежне. Користувачі стають більш вразливими. Анонімність дозволяє продукувати фейки, поширювати дезінформацію. Що в свою чергу може поширити страх (який розповсюджується дуже швидко) і навіть паніку. З появою соціальних медіа стало дуже легко маніпулювати людьми. А витрати на такий вид маніпуляцій мінімальні в порівнянні з
іншими засобами. Стає дуже легко впливати на думку людей.

Щоб уникнути маніпуляцій, не шкодуйте часу на те, щоб зайти за посиланням та перевірити джерело або ж, за відсутністю такого, самостійно знайти інформацію.

Підготували на основі «Social Media As A Tool Of Hybrid Warfare» від Nato Strategic Communications Centre Of Excellence
Гуманітарний фронт гібридної війни
Однією зі складових гібридної війни є гуманітарний фронт, мета якого – стерти межу між українським та російським. Це наступ на національну ідентичність українців. Зброєю на гуманітарному фронті є мова, релігія, культура, історія.

Тези РФ (їх озвучують і проросійські політики в Україні) наступні: «адін народ», «єдиний рускій мір» (незалежно від національності, до нього кремль відносить всіх російськомовних), «штучність та фальшивість української мови, історії, нації», «правильна релігія – тільки московський патріархат».

Відбувається «приватизація» української історії. Згадайте, заяву Путіна про руську Анну Ярославну у Франції, про сакральний для Росії Крим. Росія хоче вважати себе правонаступницею Русі. Її мета не просто стерти межу, а нав'язати натомість свої мову, релігію, культуру, інтерпритацію історії, де Росія сильна і давня, а всі інші національності це відгалуження російської, тому існує «великий сильний брат» і решта, які повинні слухатися.

На відео Вадим Новинський (депутат «Опозиційного блоку») дає коментар на телеканалі NewsOne 01.12.2017, в якому каже про те, що розкол 25 років тому (мається на увазі релігійний) призвів до "братоубійствєнной войни".

До речі, на даному прикладі гарно відслідковується взаємозв'язок фронтів гібридної війни. Ми розглянули гуманітарний, проте крім нього задіяні:

- інформаційний (коментар на телебаченні). Зверніть увагу на канал, який транслює «шанобливу думку» (один із методів ведення інформормаційної кампанії Росії проти України).

- політичний («український» політик робить заяву). Політики-реваншисти намагаються «вкласти» нам в голови московські тези тут на місці, в Україні (заява Новинського один в один повторює заяви московського патріархату, зокрема від 2015 року «Патриарх Кирилл: корень всех бед Украины - в церковном расколе»)

Дотримуйтесь інформаційної гігієни!
Психологічна війна (psychological warfare)
Полем бою гібридної війни є людська свідомість. Зброя - телевізор, газети, соціальні мережі тощо. Можна перемагати на лінії фронту, але зневірити людей у власному війську та «сіяти» суцільну зраду.

У психологічній війні використовуються різні методи впливу на систему цінностей, переконань, емоцій, мотивів, міркувань, поведінки цільової аудиторії (уряди, організації, групи, індивіди).

Психологічна війна також використовується для знищення морального духу військ противника.
Розглянемо приклад: як психологічна війна застосовується щодо окремих осіб. У зв'язку з тим, що вона нерозривно пов'язана з пропагандою, одним з основних засобів її поширення є телевізор. Зокрема, на телеканалі NewsOne 20 грудня 2017 року в ток-шоу "Український формат" Мураєв звинувачує США в конфлікті на Донбасі, втраті Криму та тому, що вони "поклали" банківську систему.

"...Мураев продолжил, рассказав, как именно поступили США в Украине и что будет дальше:
"Они вошли в страну, профинансировали установление демократии в результате чего мы потеряли Крым и получили конфликт на Донбассе, после этого положили банковскую систему…""
У наведеному уривку - багато маніпуляцій і відвертої брехні. Але зупинимось на одній з основних прокремлівських тез, яку проголошує Мураєв: "винні США". Не Росія - держава-агресор, яка анексувала Крим, розпочала війну на Донбасі. Винні США - "поганці". Чому? Пояснення відсутні. Для більшості глядачів достатньо того, що хтось з екрану телевізору звинувачує в усьому США. Тим паче, що в контексті раніше створеної російською пропагандою картинки, це чудово вписується в їхнє сприйняття світу. Ось так відбувається вплив на думки, емоції, мотиви, міркування, а зрештою і систему цінностей людей. У цю канву чудово вкладаються інші кремлівські тези щодо російсько-української війни "США нас посварили", "братні народи".
Тролі - солдати інформаційного фронту

Росія активно використовує тролів у веденні інформаційної війни. Розпізнати гібридного троля складно. Це залежить від суб'єктивного судження того, хто аналізує інформацію. Набагато простіше ідентифікувати інформацію від бота, а розпізнати повідомлення, створені людьми - важче.

Дослідники STRATCOM, Центру передового досвіду НАТО, вивчали поведінку російськихтролів в Латвії. У звіті Social Media аs а Tool оf Hybrid Warfare виділяють 5 основних стилів коментарів і 5 різновидів гібридних тролів. Кожне з 5 повідомлень націлене на різну аудиторію, водночас типи повідомлень можуть використовуватись в поєднанні.

5 типів гібридних тролів:

1. Тролі, які звинувачують Сполучені Штати
Цей різновид коментарів спрямований на поширення інформації про теорії змови та звинувачення Сполучених Штатів у тому, що вони «розгорнули міжнародні війни». Такі тролі пишуть довгі тексти, надають «логічні» аргументи та «відкривають істину» читачам. Логіка таких повідомлень легко руйнується. Їхня основна теза - «в усьому винні США». Довгі коментарі - одна з ознак таких тролів.

2. Бікіні-тролі
Вони штампують наївні, переважно антиамериканські коментарі. Фотографія профілю - приваблива молода дівчина. Зміст коментарів дуже простий, зазвичай містить питання або припущення «Чи може бути так, що це лише Росія погана? Світ так не влаштований - можливо ми повинні розглянути...». Потім такий коментар супроводжується звинуваченням Сполучених Штатів. Незважаючи на примітивність повідомлень, «бікіні тролі» насправді суттєво впливають на інтернет-спільноту, тому що часто їх не розпізнають як тролів.

3. Агресивні тролі
Агресивні тролі, подібно до класичних тролів, постять емоційні та оціночні коментарі з метою викликати емоційні реакції користувачів. Класичні тролі, як правило, відповідають, оскільки вони зацікавлені у продовженні спілкування, а ось «агресивні тролі» відповідають дуже рідко.

4. Вікіпедія-тролі
Вони постять інформацію з Вікіпедії (або інших авторитетних інформаційних джерел, таких як історичні блоги). Опублікована інформація є достовірною сама по собі, однак використовується в контексті, що веде аудиторію до хибних висновків. Проте навряд чи навіть досвідчені користувачі ставитимуть її під сумнів.

5. Тролі вкладень
Постять дуже короткі повідомлення з посиланнями на інші статті, новини або відеоматеріали (зокрема, російські новинні платформи, теленовини, відео очевидців на YouTube тощо). Важко ідентифікувати цей різновид тролів, оскільки їхні повідомлення менш «живі».
Принципи і завдання російської пропаганди

Щоб перемогти у війні, путінська Росія повинна заручитись підтримкою населення. Створюючи велику кількість майданчиків, які повторюють потрібні меседжі, вдається заволодіти «головами» людей. Чим більшим є обсяг інформації і різноманітнішою кількість джерел, тим переконливіше сприймаються меседжі. Про це пише дослідник російської пропаганди Джонатан Стрей.

Російська дезінформаційна війна в Україні ведеться трьома основними «силами».

1. Респектабельні проросійські ЗМІ, які працюють в Україні, зокрема Страна.ua

Потужне фінансування дозволяє найняти професійних редакторів та оперативних журналістів. Вони загортають дезінформацію в привабливу «обгортку». З формальної точки зору, їхні повідомлення «чисті». Пересмикування фактів і хибна аргументація - ось головна зброя. Повідомлення, які не стосуються їхніх «мішеней», можуть бути цілком достовірними. Стрічка новин ЗМІ такого типу містить більше негативних новин.

2. «Зливні бачки», зокрема BBCcCNN

Під виглядом новин публікують відверті вигадки та напівправду, лише зрідка додаючи в стрічку правдиві новини. Заголовки - яскраві, чіплячі, інтригуючі. Аудиторія достатньо велика. У соцмережах матеріали активно поширюються (мало хто читає повний текст). Не всі сайти цього типу працюють на Росію, частина просто заробляє гроші.

3. Боти, тролі і групи у соцмережах.

Часто росіяни створюють групи з українськими патріотичними назвами, контентом, додаючи меседжі російської пропаганди. Аналогічно російські тролі створювали Фейсбук-майданчики у США, де було виявлено близько 200 таких груп.

Мета цих «роїв» - довести, що в Україні все дуже погано, а буде ще гірше. Інформація містить маніпулятивні ознаки. Щоб це усвідомити, достатньо прогорнути стрічку новин та проаналізувати її, озброївшись інформацією вище.

Джерело: Texty.org.ua , "Як відрізняти справжні новини від брехні, маніпуляцій і напівправди. Інструкція": https://goo.gl/bjDeFB

Кремль застосовує в інформаційних операціях проти України так званих «гібридних тролів». Ці бійці інформаційного фронту діють не лише на теренах нашої держави. Проаналізувавши поведінку гібридних тролів, фахівці з Nato Strategic Communications Centre оf Excellence (Центру передового досвіду НАТО) дійшли висновку, що комунікаційна стратегія тролів щодо російсько-української війни в українському, російському та польському інтернет-сегментах відрізняється:

???? Тролі, які пишуть російською мовою, мають на меті приховати економічний стан Росії, заспокоїти читачів, та "співають оди" президенту та уряду Росії.

???? Тролі, які пишуть українською, принижують Президента та уряд України, показуючи їхні дії як ворожі, порівнюють з фашистами.

???? Тролі, які коментують польською мовою, переконують користувачів інтернет-ресурсів, що війна в Україні – не справа поляків. Деякі коментарі щодо спільної історії України та Польщі пишуться таким чином, щоби представити українців у найгіршому світлі.

Джерело: Social Media аs а Tool оf Hybrid Warfare від STRATCOM
Покремлівська дезінформація в Європі також базується на емоціях.

Основа прокремлівської дезінформаційної кампанії - маніпуляції емоціями своєї аудиторії. Спочатку збирається інформація про розбіжності суспільства та його слабкі сторони, а потім їх використовують для загострення протиріч.

Почуття небезпеки
Прокремлівська дезінформація спрямовується на те, щоби викликати почуття небезпеки.
В Європі одна з популярних тем дезінформаторів - міграція. Неправдива інформація звучить наступним чином: у Німеччині не було відкрито жодної кримінальної справи за сексуальні злочини, які вчинили біженці, влада замовчує злочини, пов'язані з мігрантами.
Насправді Федеральна кримінальна поліція Німеччини випускає щорічний звіт щодо ситуації зі злочинністю в Німеччині, зокрема про злочинність серед мігрантів. У минулому році повідомлялося про тисячі підозрюваних у зґвалтуваннях або сексуальному насильстві, які не є громадянами Німеччини. Загалом злочинність у Німеччині в 2017 році зменшилася на 9,6%.

Страх
Російське телебачення (телеканали, контрольовані державою) та російські посадовці періодично заявляють про "концентраційні табори" в Європі: то буцімто Німеччина направляє дітей до концентраційних таборів, то Україна планує побудувати табори на Донбасі, то Естонія будує концтабори для свого російськомовного населення.

Збентеження
Висновок на російському телебаченні: замість створення "концентраційних таборів" в Європі, ЄС має відправити гроші до Сирії, і тоді "біженці повернуться додому". Такі коментарі слугують "димовою завісою", щоб заплутати аудиторію та приховати факти: Росія підтримує напади сирійського уряду на мирне населення.

Огида
Темою міграції також маніпулюють, щоби викликати почуття огиди. Дезінформація стверджувала, що мігранти, а не птахи, винні в розповсюдженні лихоманки Західного Нілу в Чехії. Джерело такої дезінформації - критик мігрантів з мусульманських країн. Він не є експертом з епідеміології та заразних захворювань.

Цинізм та апатія
Інший спосіб маніпуляції почуттями аудиторії - викликати апатію та цинізм. Тому сьогодні проходить прокремлівська дезінформаційна кампанія, яка повторює такі повідомлення: "економічна катастрофа чекає на Україну, а винен в цьому Захід", "білі каски готують чергову хімічну атаку" (насправді атака була здійснена сирійським урядом), "Пентагон визнає, що США не зможе захистити Польщу від російського вторгнення" тощо.

Навіть якщо дезінформація щось стверджує, це не означає, що то правда! Завжди перевіряйте факти!

Джерело: "Concentration camps in Europe – again" – A Guide to the Emotions Disinformation Exploits від 'EU versus Disinformation (https://goo.gl/q7HKYt)
Інтернет та соціальні мережі давно стали зброєю у "війні без меж".

Томас Нісен, автор "The Weaponization of Social Media" ("Озброєння соціальних медіа") виокремлює такі види використання соціальних медіа в якості зброї:

1. Таргетинг. Соціальні медіа допомагають ідентифікувати фізичне розташування потенційних мішеней завдяки геотаргетингу (фотографії в соцмережах, особиста переписка) під час військових операцій. Також це дозволяє атакувати акаунти у соцмережах.

2. Збір даних з соцмереж (об'єкти аналізу - тренди, поведінка, будь-яка інформація). Потім ця інформація може використовуватися у психологічній війні або для відбору мішеней онлайн та оффлайн.

3. Кібер-операції - злам акаунтів, сайтів.

4. Операції психологічної війни. Щоби впливати на цінності цільової аудиторії, переконання, сприйняття, емоції, мотивацію, маніпулювати, ввести в оману тощо. Для розповсюдження пропаганди використовують фейкові акаунти, ботів, тролів.

5. Захист власних платформ, сайтів, профілів і акаунтів

6. Керування та координація. Соціальні мережі використовуються для внутрішнього спілкування, обміну інформацією, координації та синхронізації дій.

Джерело: Social Media As A Tool Of Hybrid Warfare (Соціальні медіа як інструмент гібридної війни) від NATO Strategic Communications Centre Of Excellence.